Mata pelajaran : Bahasa
Malaysia
Masa : 7.30pg – 8.30pg
Tahun : 1M
Tema : Kesihatan
Tajuk : Buah-buahan tempatan
Fokus Utama : Standard Kandungan:-
2.2
Membaca
dan memahami perkataan fasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
Standard Pembelajaran:-
2.2.1 Membaca dan memahami
perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata,diftong, vokal berganding,
digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.
Fokus Sampingan : Standard Kandungan:-
3.2
Menulis
secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan kemas.
Standard Pembelajaran:-
3.2.4 Menulis perkataan yang
mengandungi dua atau tiga suku kata,diftong, vokal berganding, digraf dan
konsonan bergabung dengan betul dan tulisan yang kemas.
Objektif : Pada akhir pengajaran murid dapat:-
1. Membaca tiga perkataan daripada 5
perkataan yang mengandungi dua suku kata dengan sebutan yang betul.
2. Membaca dan menyatakan erti perkataan
dengan betul.
3. Menulis tiga perkataan daripada 5
perkataan yang mengandungi dua suku kata dengan kemas.
Pengisian kurikulum : ILMU :
Muzik
KBT : Belajar cara belajar – bacaan intensif,
kemahiran menulis.
Sistem bahasa : Tatabahasa: Kata nama Khas, Kata nama
AM
Media : ICT
Aktiviti
|
Pengisian kurikulum
|
Catatan
|
Set induksi :-
1. Guru memperdengarkan lagu yang bertajuk
buah-buahan.
2. Murid – murid mendengar lagu tersebut.
3. Guru dan murid bersoal jawab tentang
buah-buahan dalam lagu tersebut.
|
Ilmu : Muzik
Nilai :
Memberi tumpuan
|
Lirik lagu
Contoh soalan:-
1. Lagu ini tentang apa?
(Jwp: Buah-buahan)
|
Langkah 1:-
1. Guru membaca petikan pendek.
2. Murid mengikut guru membaca petikan
secara kelas.
3. Murid membaca petikan secara
individu.
|
KBT:
Belajar cara belajar
- Bacaan luncuran
Nilai:
Menghormati
|
BBM: ICT
|
Langkah 2:-
1. Guru memberi penerangan tentang
kandungan petikan.
2. Guru meminta murid mengariskan nama
buah-buahan yang terdapat dalam petikan.
3. Guru meminta murid membaca perkataan
yang digaris.
4. Guru memamparkan gambar buah-buahan.
5. Meminta murid mengeja nama buah-buahan
tersebut.
|
KBT:
Belajar cara belajar
- Bacaan luncuran
- Bacaan mekanis
Nilai:
Berani mencuba
|
Contoh perkataan dua suku kata:-
Betik, duku, nanas, manggis dan durian.
|
Langkah 3:-
1. Murid membaca perkataan dua suku kata
dengan sebutan yang betul.
2. Guru meminta murid membaca perkataan
dengan mekanis.
3. Guru
mengeja perkataan dua suku kata dengan betul dan jelas.
4. Murid-murid mengikut guru dan mengeja
dengan betul.
5. Guru membimbing murid.
|
Nilai : Dispilin
|
Kosa kata:
Betik, duku, nanas, manggis dan durian
|
Langkah 4:-
1. Murid menulis perkataan yang
sesuai
pada gambar.
2. Murid membaca semula perkataan
yang
telah ditulis di dalam petak
yang
disediakan.
Pemulihan :-
1.
Murid
membaca suku kata yang diberi dengan sebutan yang betul dengan bimbingan guru.
2.
Murid
mencerakinkan perkataan berdasarkan gambar.
3.
Meminta
murid membaca suku kata yang dicerakinkan.
Pengayaan:-
1. Murid memadankan suku kata yang diberi
dan menulis semula perkataan tersebut
supaya menjadi perkataan yang lengkap.
2. Murid memadankan perkataan dengan gambar
yang betul.
3. Guru membimbing murid.
|
Nilai : Tekun
KBT : Memadankan
|
|
Penutup :-
1.
Guru
meminta murid menyanyikan lagu buah-buahan yang dipelajari pada hari ini.
2.
Guru
mengedarkan lembaran kerja dan meminta murid menulis nama gambar buah-buahan
tersebut.
|
Ilmu : Muzik
Nilai : Berkerjasama
|
Lembaran kerja
|
No comments:
Post a Comment