RANCANGAN
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
Tarikh : 27/10/2010
Hari : Rabu
Masa :8.00-9.00
Kelas : 1Murni
Tema : Alam Sekitar
Tajuk
: Bumi oh, bumi!
Fokus Utama :
Standard
Kandungan :
Standard
Pembelajaran :
|
4.3 :
Mengujakan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif
melalui lakonan secara didik hibur
4. 3.1 :
mengujakan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang
sesuatu perkara melalui lakonan secara didik hibur
|
|
Fokus
Sampingan :
Standard
Kandungan :
Standard
Pembelajaran :
|
3.2 : menulis
secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan kemas
3.2.4 : Menulis perkataan yang mengandungi
dua atau tiga sukukata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan
bergabung dengan betul dan tulisan yang kemas.
|
|
Objektif
|
i)
Mengujarkan dialog dengan sebutan
dengan intonasi sebutan yang jelas dan betul.
ii) Menggunakan
bahasa badan secara kreatif melalui lakonan.
iii) Menulis
secara mekanis bentuk huruf dan perkataan, yang mengandungi suku kata terbuka
dan tertutup dengan cara yang betul dan tulisan yang kemas.
|
|
Sistem
bahasa
|
Tatabahasa
: kata
adjektif
|
Kosakata
:
jingga,perang,biru
|
Pengisian
kurikulum
|
KBT
KB
: menghubungkait
BBM
: manila
kad, slaid powerpoint
Nilai
: Bertanggungjawap
BCB
:
|
|
aktiviti
|
Pengisian kurikulum
|
Catatan
|
Set induksi
|
i.
Murid melihat video
yang dipaparkan oleh guru.
ii.
Guru bersoal jawap
dengan murid tentang video yang telah dipaparkan
Soalan
: Apakah yang kamu lihat tadi?
|
|
Langkah 1
|
i)
Guru memilih murid
secara rawak.
ii)
Guru menerangkan
peranan murid dalam lakonan.
iii)
Guru membimbing murid
untuk berlakon.
iv)
Murid melakonkan
diolog yang telah diberi
|
|
Langkah 2
|
i.)
Guru memberi
penerangan warna tong kitar semula. (Tong Kitar Semula)
ii.)
Murid menyatakan
kegunaan tong sampah kitar semula.
|
|
Langkah 3
|
i.)
Guru mengagihkan
murid dalam kumpulan
ii.)
Guru menerangkan
peraturan aktiviti
iii.)
Murid menyiapkan
aktiviti pada masa yang ditetapkan
iv.)
Guru dan murid
bincang bersama-sama.
v.)
Guru menerapkan
nilai-nilai murni yang sesuai
|
|
Langkah 4
|
i.)
Pengayaan Latihan pengayaan
Murid
mengklasifikasikan objek yang telah diberi mengikut tong sampah kitar semula
ii.) Pemulihan
Murid
memadankan gambar dengan tong sampah kitar semula
|
|
Penutup
|
i.)
Murid menyambung
lakonan mereka dengan membuang sampah ke dalam tong sampah kitar semula
dengan betul. VIDEO
ii.)
Guru memberikan
aktiviti tambahan sebagai kerja rumah.
|
|
No comments:
Post a Comment