RANCANGAN
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
BAHASA
MELAYU TAHUN 1
Mata pelajaran :Bahasa Malaysia
Tarikh :28.10.2010
Kelas :
1M
Masa :
8.00 - 9.00 pagi (60 minit )
Bilangan Murid : 40 murid
Tema
|
: Keluarga
|
||
Tajuk
|
: Keluargaku Sayang
|
||
Fokus Utama:
|
Standard Kandungan
|
1.2
|
Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa, iaitu abjad, suku kata,
perkataan, frasa dan ayat yang betul.
|
Standard Pembelajaran
|
1.2.2
|
Mendengar dan menyebut bunyi vokal dan suku kata terbuka dengan betul dan
tepat.
|
|
1.2.3
|
Mendengar dan menyebut bunyi vokal dan suku kata tertutup dengan betul
dan tepat.
|
||
Fokus Sampingan
|
Standard Kandungan
|
2.1
|
Aras membaca dengan sebutan yang betul.
|
Standard Pembelajaran
|
2.1.2
|
Mengeja dan membatang suku kata terbuka dengan sebutan yang betul.
|
|
2.1.3
|
Mengeja dan membatang suku kata tertutup dengan sebutan yang betul.
|
||
Objektif :
|
Pada akhir P&P, murid dapat
|
||
1
.Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa dengan betul.
2.
Mendengar, menyebut dan mengeja empat daripada lima perkataan yang mengandungi
dua suku kata dengan betul dan tepat.
3. Membaca empat daripada lima perkataan yang
mengandungi dua suku kata dengan betul.
|
|||
Pengisian Kurikulum :
|
Ilmu : Kajian Tempatan (Keluarga )
Nilai :Hormat-menghormati, kasih sayang
|
||
Kemahiran Bernilai Tambah :
EMK : Teknologi maklumat dan komunikasi
Kemahiran Berfikir :
susun atur, kontekstual
|
|||
Sistem Bahasa :
|
Tatabahasa : kata panggilan
Kosa kata : datuk, nenek, ibu, bapa,abang,
kakak, adik.
|
||
Media
|
: kad
gambar, kad perkataan, kad suku kata. Power point
(Lirik lagu )
|
Strategi P&P
Aktiviti
|
Pengisian Kurikulum
|
Catatan
|
||||||||||||
Set induksi
1.
Guru pamerkan carta bergambar mengenai keluarga Ah
Chong.
2.
Guru meminta murid menamakan ahli keluarga yang
terdapat dalam carta bergambar itu.
3.
Guru minta murid bercerita tentang ahli keluarga
masing-masing.
|
Ilmu :
Kajian Tempatan
Nilai : Hormat-menghormati, kasih sayang
|
Carta Bergambar
|
||||||||||||
Langkah 1
1.
Guru memaparkan kad suku kata dan perkataan di papan
hitam.
2.
Guru membimbing murid membaca suka kata dan perkataan
dengan sebutan yang betul.
Contoh :
3.
Murid menyebut perkataan dengan sebutan yang betul.
|
KBT :
Kemahiran berfikir :
:hubung kait
|
Kad suku kata
|
||||||||||||
Langkah 2
1.
Guru memaparkan lagu bertajuk ”Sayang Keluarga ”.
2.
Murid mendengar lirik lagu yang dimainkan oleh guru.
3.
Guru menyanyikan lagu dengan diikuti oleh murid.
4.
Murid-murid menyanyi bersama-sama.
5.
Guru minta murid sebutkan kata panggilan yang terdapt
dalam seni kata lagu.
|
KP: kinestetik
Verbal linguistik
|
Lirik lagu
|
||||||||||||
Langkah 3
1.
Guru menerangkan cara permainan yang akan dijalankan
1.1
Murid-murid berdiri dalam bulatan
1.2
Guru mengedarkan kad perkataan kepada murid.
1.3
Muzik dimainkan, Murid-murid mengedarkan kad perkataan
dalam pusingan.
1.4
Apabila muzik dihentikan, murid yang memegang kad
perkataan dikehendaki padankan pada gambar ahli keluarga yang tepat di papan
hitam.
1.5
Murid membaca perkataan secara mekanis diikuti dengan
murid-murid lain.
|
KB:memadankan
TKP :Kinesttetik, verbal linguistik
|
Kad perkataan
|
||||||||||||
Rumusan
1.
Murid-murid menyanyikan lagu ”Sayang Keluarga ” dengan
gaya.
|
TKP : kinestetik
|
|
Lampiran
Lampiran
Lampiran :
Kad Suku kata
Isikan Tempat Kosong
No comments:
Post a Comment